La Generalitat llança una campanya per a lluitar contra les ‘fake news’ en internet
La campanya incideix en la conscienciació sobre notícies falses creada amb intel·ligència artificial (IA) que suplanten la identitat de persones reals

Unsplash
El Centre de Seguretat TIC de la Comunitat Valenciana (Csirt-CV) ha posat en marxa una campanya de conscienciació dirigida a la ciutadania amb l’objectiu d’ajudar a identificar, des d’un enfocament crític, la informació falsa en les notícies (fake news) i ajudar a detindre la seua propagació, especialment en moments crítics.
Les fake news són notícies falses o faules que fan referència a informació l’objectiu de la qual és desinformar, manipular i enganyar un públic específic, gràcies a la seua difusió en Internet a través de portals de notícies, premsa, ràdio, televisió i xarxes socials.
Els experts del Centre de Ciberseguretat expliquen que es tracta de notícies creades deliberadament amb la intenció de causar polèmica, desprestigiar a subjectes i organitzacions o generar una opinió esbiaixada en la societat. A més, en presentar fets falsos com si foren reals, es consideren una amenaça a la credibilitat dels mitjans de comunicació en general.
Amb el lema ‘Contra la desinformació, stop faules’, CSIRT-CV publicarà una sèrie de recomanacions fins al pròxim 30 de desembre, tant en els seus perfils de xarxes socials en X i Facebook, com en el portal especialitzat en conscienciació.
Precaució per distingir la informació
El director general de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions, Javier Balfagón, ha destacat que cal “ser cauts i fer un esforç per a aprendre a distingir la informació veraç de les faules, rumors o informacions poc o gens objectives que persegueixen manipular opinions, generar divisió o sembrar el malestar social i la desconfiança en els mitjans o en les institucions”.
Balfagón ha explicat que no es tracta “de simples bromes o mentides aïllades, sinó que molts d’aquestes faules formen part d’elaborades estratègies de desinformació que, lamentablement, durant moments de crisis o situacions d’emergència, es propaguen amb major intensitat i resulten més nocives, ja que les seues conseqüències s’agreugen, dificultant la presa de decisions i sembrant el dubte o el pànic”.
La campanya de CsirtCV, un centre dependent de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (Dgtic), inclou consells i recomanacions per a ajudar la ciutadania a desenvolupar un actitud crítica i analítica enfront de la informació que reben a través de xarxes socials, aplicacions de missatgeria o vídeo i altres entorns digitals.
Notícies falsejades amb IA
La campanya incideix en la conscienciació i divulgació sobre les deepfake o notícies ultrafalses. Aquest tipus de fake news no sols contenen text, sinó àudio o fins i tot vídeo fals, creat amb l’ajuda d’intel·ligència artificial (IA) i suplantant la identitat de persones reals a les quals es pot veure o sentir falsament, ja que per a confeccionar-les se superposa o suplanta el rostre o la veu d’una persona sobre els d’una altra (deepface o deepvoice).
Les recomanacions inclouen una sèrie de consells destinats a detectar les faules, gràcies a l’anàlisi de la font, el format i les dades o la verificació de la informació a través de fonts fiables. A més, s’ofereixen exemples de fake news per a comprovar com estan destinades al robatori d’identitat, a ciberatacs o a estafes, també, mitjançant pàgines web falses creades en moments de molta tensió o confusió.
Així mateix, els experts de Csirt-CV incideixen en la importància de detindre la propagació d’aquesta informació i en els passos a seguir per a saber actuar cada vegada que una persona dubte de si la informació que rep és veraç